. Photography Tips : Low Shutterspeed .






Hi Guys , memandangkan kejap lagi aku nak ambil result PMR , apa kata kalau aku buangkan masa type sikit pasal photography ni . kenapa mesti photography? sebab aku minat , dan ikut suka hati aku lah kan .Acctually sekarang camera DSLR dah trend kan? pi mana-mana ja mesti nampak teens yang galas . Bagi aku lah kan , tak perlu beli DSLR if korang guna auto mode , sebab aku rasa compact camera pun boleh hasil gambar yang lawa .
Ok acctually semalam aku ada pergi ''menembak'' dengan kawan aku , kitorang pergi menembak air terjun . Benda ni sebenarnya aku planning dengan cikgu aku dah lama , tapi dia asyik busy so aku decide pergi dan belajar buat sendiri .

1''/f36/100
ok gambar atas tu lah salah satu hasil menembak semalam . Aku bukan pro sangat , masih beginner tapi aku nak ajar lah kepada yang teringin nak buat macam ni kan .Ok , benda yang paling penting korang perlu ada tentulah TRIPOD , sebab benda ni low shutter , kalau korang guna tangan , nanti gambar akan bergoyang . Yang kedua , korang mesti ada subjek , kalau takda subjek macam mana nak snap kan . Yang ketiga korang mesti ada DSLR .
2''/f36/100
Firstly korang cari subjek utama dulu , then pacak tripod , korang cari lah angle mana korang suka .then , korang tukarkan camera korang ke Mode M . M tu manual acctually , so korang kena set up 3 serangkai tu , ISO , Apperture and ShutterSpeed . Buat benda ni kena Low Shutter so korang set lah shutter korang start dari 2'' (ikut keadaan cahaya)  . kalau boleh jangan terlalu low sangat nanti gambar korang akan terlebih cerah . then , korang balance kan Apperture dengan naikkan sebesar yang mungkin . kalau apperture korang kecil , gambar akan menjadi terang sangat . ISO korang maintain kan 100 je .Then , korang try in error lah , if gambar korang cerah , korang naikkan sedikit shutterspeed dia , if gelap turun kan shutterspeed , itu basic lah . Then korang set camera dalam Self-timer . sebab first try aku tak guna timer , gambar sedikit bergerak . So that's all selamat mencuba !! .